spektakle baz@rt re_wizje wydawnictwa edukacja
baz@rt

baz@rt

Inspirację dla pierwszej edycji projektu stanowił metaforyczny plac budowy. Miała to być konstrukcja pozbawiona widocznego centrum, wielopiętrowa, z licznymi korytarzami i wyjściami ewakuacyjnymi. Nie wspominaliśmy natomiast o solidnych rusztowaniach, czy fundamentach, co kreśliło wizję przestrzeni stanowiącej zagrożenie - artystyczna i społeczna prowokacja była wpisana w nasz program, podobnie jak możliwość porażki.

Obszarem poszukiwań były kraje francuskojęzyczne. Zniechęceni retoryką teatralną nurtu głównego w tym obszarze, skierowaliśmy się ku obrzeżom, teatralnemu offowi - przestrzeni pomijanej, czy nawet wyklętej, przez teatry instytucjonalne w Polsce.
 
Program naszego festiwalu wyznaczały artystyczne zdarzenia, nie pozwalające się precyzyjnie zdefiniować (np. koncert - performens grupy Velma)- chcieliśmy zaburzyć hierarchiczne myślenie o teatrze, wprowadzając refleksje o dramaturgii widowiska.
 
Niezwykle istotne były dla nas także tropy społeczne (Gang Bang Pawła Sali, teatr dokumentalny Bruna Lajary), których nie sposób pominąć w projektach, mających być odbiciem współczesnego świata. Te wszystkie aspekty znalazły wyraz w nazwie pierwszego festiwalu, który nazwaliśmy baz@rt.fr Intermedialne Forum Teatru.
 
Druga edycja projektu, stanowiąca naszą perspektywę teatru niemieckojęzycznego, znacznie różniła się od francuskiego forum. Różnicę tę determinowała specyfika niemieckiego i szwajcarskiego teatru, w którym, w przeciwieństwie do Francji, najciekawsze propozycje artystyczne rodzą się w dużych instytucjonalnych teatrach.
 
Baz@rt.de/ch był przede wszystkim spotkaniem wielkich osobowości współczesnego teatru: Luka Percevala i Christopha Marthalera. W przypadku tak wybitnych twórców trudno mówić o podjętym przez nas, kuratorów, ryzyku artystycznym. Tym razem naszą największą ambicją było pokazanie krakowskiej publiczności, tego co najbardziej reprezentatywne w eksplorowanym przez nas obszarze kulturowym, stąd podtytuł tej edycji forum (baz@rt.de/ch Prezentacje).
 
Nie znaczy to jednak, że zrezygnowaliśmy z wcześniej obranych przez nas kierunków. Istotna dla nas od początku idea otwarcia na inne dziedziny sztuki przełożyła się na przygotowany wspólnie z Domem Norymberskim pokaz niemieckich filmów dokumentalnych. Nie zabrakło też spektakli warsztatowych, realizowanych przez młodych reżyserów, opartych na współczesnych polskich tekstach, wyłonionych z konkursu dramaturgicznego, zorganizowanego przez Stary Teatr i miesięcznik "Dialog". Najciekawsze przedstawienia warsztatowe są włączane do repertuaru Teatru i prezentowane pod szyldem studio bazart.
 
Bazart bywa festiwalem, jest też cyklem mniejszych wydarzeń (wystarczy przypomnieć warsztaty performatywne przeprowadzone przez Gob Squad, czy projekt przygotowany w koprodukcji z Sundance Theater Lab), a w formie studia bazart nurtem prezentującym najnowsze polskie teksty. Przede wszystkim jest zaś refleksją nad współczesnym teatrem, któremu chcemy się przyglądać w perspektywie jego spotkania z teatrem światowym. Teatrem, w którym proces pracy jest na równi istotny z efektem, a jakość estetyczna jest niemniej ważna od percepcji kulturowej i socjologicznej dzieła. 
 
Wrażliwość na sztukę i życie „tu i teraz”, będzie inspiracją dla naszych przyszłych projektów, które znajdą odbicie w kolejnych wariacjach hasła bazart, wykluczając tym samym jedną, ustanowioną formę artystyczną kryjącą się pod tą nazwą, bo jak pisał Zygmunt Bauman: "Nowoczesny sposób istnienia polega na kompulsywnym, obsesyjnym zmienianiu: na zaprzeczaniu temu, co „jedynie jest”, w imię tego, co mogłoby, a więc powinno, zająć jego miejsce. (...) Dlatego nowoczesna historia jest historią projektowania, a jednocześnie muzeum / cmentarzyskiem projektów sprawdzonych, wykorzystanych i odrzuconych." (Zygmunt Bauman, życie na przemiał, Kraków, Wydawnictwo Literackie, 2005).
 
Dyrekcja baz@rtu: Paweł Miśkiewicz, Agata Siwiak.

Kup bilet online
copyright 2010-2014
Projekt i wykonanie serwisu aem