aktualności

Stary Teatr w podsumowaniu roku 2013 w Gazecie Wyborczej

2013-12-27

GAZETA WYBORCZA, ROK 2013 W KULTURZE, tekst: Mariusz Wiatrak, Damian Piwowarczyk


Stary Teatr prowokuje



Dawno żaden teatr nie sprowokował tak gorącej dyskusji. Setki komentarzy w sieci, artykuły w dziennikach i tygodnikach (również tych bardziej na prawo). Wszystko zaczęło się 14 listopada, kiedy na spektaklu Jana Klaty "Do Damaszku" grupa widzów wstała na znak gwizdka i przerwała spektakl okrzykami "hańba" i "wstyd". Cała akcja była tego samego dnia zapowiedziana w krakowskim "Dzienniku Polskim", którego środowisko od początku nie było zadowolone z nowego dyrektora. Głos w sprawie oprócz publicystów z lewa i prawa zabrał sam minister kultury, który opowiedział się po stronie Klaty.

- Stary Teatr wymaga szacunku, ale też otwartości. Dopuszczalne są różne formy wyrażania sprzeciwu wobec repertuaru i propozycji artystycznych, ale także sama wolność artysty musi być szczególnie chroniona, bo jest wartością absolutnie nadrzędną - mówił Bogdan Zdrojewski.

Niby wszystko powinno cieszyć, jest rozmowa o teatrze, ale bardziej niż kwestie estetyczne czy artystyczne dotyczy znowu tego samego: spojrzenia na tradycję.




GAZETA WYBORCZA, Rok 2013 w teatrze - Jedenaście powodów do zadowolenia
tekst: Witold Mrozek


«Może i o teatrze najchętniej dyskutuje się przy okazji dętych skandali, jak np. ten wokół krakowskiego Starego pod nową dyrekcją Jana Klaty. Ta scena to dla niektórych taka świętość, że żaden artysta nie wydaje się jej godny. Ale przed Klatą jeszcze cztery lata kadencji - i pewnie zostanie zapamiętany z zupełnie innych powodów. Może i coraz więcej na scenach neuroz i depresji - u Mai Kleczewskiej trauma zalewa scenę jak czerwona farba z finału "Podróży zimowej", a w "Bitwie Warszawskiej 1920" Strzępki i Demirskiego Piłsudskiemu w ogóle już nie chce się nawet wstawać z łóżka.

Może i dyrektorzy teatrów rzadziej podejmują artystyczne ryzyko, bojąc się cięć budżetowych czy idiotycznych afer w mediach. Weronika Szczawińska w łódzkich "Artystach prowincjonalnych" przepisuje klasyczny film Agnieszki Holland na coś między koncertem i performance'em o tym, że od czasu "Aktorów prowincjonalnych" niewiele się zmieniło - kulisami instytucji kultury rządzą mechanizmy rodem z kina Barei.

Ale mimo to teatr w Polsce pozostaje ekscytującym i różnorodnym obszarem naszej kultury. Dowodem ta lista najciekawszych wydarzeń minionych dwunastu miesięcy (w kolejności alfabetycznej).

(...) 3. "Bitwa Warszawska 1920". Marcin Czarnik, Juliusz Chrząstowski i Michał Majnicz jako Dzierżyński, Broniewski i Piłsudski kłócą się o Polskę. Tę zmitologizowaną sprzed wojny i tę dzisiejszą, na którą brakuje nam pomysłu. W brawurowo zagranym spektaklu dostaje się i prawicy, i środowiskom liberalnym. Najważniejszy spektakl Starego Teatru za nowej dyrekcji i jeden z ważniejszych duetu Strzępka/Demirski.




Kup bilet online
copyright 2010-2014
Projekt i wykonanie serwisu aem