spektakle baz@rt re_wizje wydawnictwa edukacja
re_wizje

re_wizje / BIO.S


 

Tematem organizującym sezon 2012/2013, który niemal w całości wypełni
 
IV edycja festiwalu re_wizje
 
– jest człowiek rozumiany jako jedność w pewnym określonym układzie, jego życie w pewnych danych warunkach, tu i teraz.
 
BIO.S – hasło określające tę edycję re­­_wizji – określa zarówno zespół procesów życiowych, jak również układ warunków, w którym procesy te przebiegają [BIO]; jednocześnie stanowi określenie procedur informatycznych pomiędzy systemem operacyjnym a sprzętem (Basic Input Output System) a także możliwy angielski znak na mnogość zdarzeń [BIO.S].
 
Źródła terminu, do którego nawiązujemy w nazwie festiwalu, sięgają greki: W mowie codziennej Grecy mieli dwa różne słowa o tym samym znaczeniu co vita [rzym. życie], dźwiękowo jednak odmienne – zoe i bios (...). Słowo zoe przyjęło „ton” oznaczający życie wszelkich istot żywych (po grecku zoon, w liczbie mnogiej zoa). Znaczeniem słowa zoe jest bliżej nieokreślone życie. Gdy natomiast wymawiamy słowo bios, „brzmi” ono sensem nieco innym. Zarysowuje on natychmiast wyraziste, charakterystyczne kontury konkretnego życia odróżniające jedno istnienie od drugiego; jego „ton” wyraża życie o określonych cechach. Dlatego bios miał pierwotnie w grece również sens „biografii”  – pisał Carl Kerenyi w Dionizosie.
 
Wszystkie te określenia, wzajemnie się uzupełniające i komentujące, dają możliwość programowania wielu działań teatralnych i okołoteatralnych, projektów artystycznych oraz popularyzatorskich i edukacyjnych, mono – i interdyscyplinarnych, oscylujących wokół tematu szeroko rozumianej biografii, których kumulacja nastąpi w pierwszej połowie roku 2013. Już jesienią natomiast odbyły się premiery dwóch festiwalowych spektakli:
 
* Śmierć i zmartwychwstanie świata według sztuki Nisa-Momme Stockmanna, który sięga po temat indywidualnej biografii jako analizy współczesnych relacji jednostka – system (prapremiera polska!)
 
oraz
 
* Paw Królowej według powieści Doroty Masłowskiej, w którym motyw biografii służy do opisu otaczającej nas, kreowanej przez media niby-rzeczywistości i jej wpływu na żyjących w niej ludzi.
 
Poza nośnym hasłem wywoławczym, oba spektakle, który złożyły się na jesienną odsłonę festiwalu, łączy współczesna problematyka i młody wiek twórców. Zarówno autorów tekstów – Dorota Masłowska (rocznik 1983) i Nisa-Momme Stockmann (rocznik 1981) – jak i realizatorów. Ewelina Marciniak, Michał Korchowiec, Michał Buszewicz, Kuba Wandachowicz, Paweł Świątek, Mateusz Pakuła, Marcin Chlanda – to artyści około 30. Ich atutami są niewątpliwie świeżość spojrzenia, otwartość i wrażliwość na aktualną problematykę.
 
Stanowią one symboliczne zwieńczenie 10-letniej dyrekcji Mikołaja Grabowskiego, który – jako dyrektor artystyczny Starego Teatru – stawiał na jego kontakty międzynarodowe i współpracę z młodymi twórcami. Wielu z nich otrzymało szansę debiutu właśnie na tej scenie.
 
Wraz z objęciem dyrekcji przez Jana Klatę i Sebastiana Majewskiego zintensyfikowaliśmy działania.
 
Zimą odwiedziliśmy partnerów naszego projektu: Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu i Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie, gdzie zaprezentowaliśmy „Pawia królowej”.
 
Wiosenną odsłonę re_wizji zainaugurował Poczet królów polskich w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego, tekst i dramaturgia: Agnieszka Jakimiak, Marcin Cecko, Sigismund Mrex, Szczepan Orłowski (premiera: 23, 24 marca 2013 na Scenie Kameralnej).
 
Kolejna propozycja to przygotowany we współpracy z PWST im. L. Solskiego w Krakowie spektakl prezentujący dwa warianty jednego tekstu, czyli:
 
* Dumanowski side A / side B
wg powieści Wita Szostaka
premiera: 27, 28 kwietnia  2013 na Dużej Scenie
side A: reżyseria: Konrad Dworakowski, tekst / dramaturgia: Martyna Lachman (PWST)
side B: reżyseria: Sebastian Krysiak (PWST), tekst / dramaturgia: Tomasz Jękot (PWST)
 
Na zakończenie sezonu, a tym samym – całego festiwalu re_wizje.BIO.S zapraszamy na czerwcowy weekend premier, podczas którego zobaczymy spektakle:
 
* Być jak Steve Jobs Bohaterowie polskiej transformacji. Ballada o lekkim zabarwieniu heroicznym.
tekst: Michał Kmiecik
reżyseria: Marcin Liber
premiera: czerwiec 2013 na Scenie Kameralnej
 
* Bitwa Warszawska 1920
tekst: Paweł Demirski
reżyseria: Monika Strzępka

premiera: czerwiec 2013 na Dużej Scenie
 
* Wanda
reżyseria: Paweł Passini

premiera: czerwiec 2013 na Nowej Scenie
 


Re_wizje BIO.S zostały dofinansowane w ramach projektu "IV edycja festiwalu re_wizje w Małopolsce" ze środków Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013
 
 

 

Partnerami Projektu re_wizje BIO.S są:

 

oraz

 

Det Kongelige Teater - Kopenhaga
Deutsches Theater - Berlin
Katona Jozsef Szinhaz - Budapeszt
Kungliga Dramatiska Teatern - Sztokholm
The National Theatre - Londyn
Toneelgroep - Amsterdam

 


Odwiedziło nas już 5117 osób.
Kup bilet online
copyright 2010-2014
Projekt i wykonanie serwisu aem